Myši patří do nebe + hosté
Režie: Jan Bubeníček, Denisa Grimmová
Česko/Francie/Belgie/Slovensko, 2021, 87 min., DCP
Film o dvou úhlavních nepřátelích, malé myšce Šupito a lišákovi Bělobřichovi, kteří se po nešťastné události spolu (ač neradi) znovu setkají ve zvířecím nebi. Díky absenci přirozených pudů a nezvyklému odstupu od pozemských věcí mezi nimi postupem času vznikne hluboké přátelské pouto. Jejich touha zůstat navždy spolu se vyplní i po opětovném návratu na zem, kam se ale nechtěně narodí ve vyměněných rolích. Díky síle přátelství však překonají i zdánlivě nemožné.
Za účasti tvůrců filmu: režisérky Denisy Grimmové a Vojtěcha Kisse - animátora.
Lux Æterna
Režie: Gaspar Noé
Francie, 2019, 49 min., DCP
Co měl být původně krátký reklamní film pro značku Yves Saint Laurent se v režii jednoho z nejvýraznějších autorů současnosti Gaspara Noého proměnilo na psychedelický 50 minutový trip plného barev, stroboskopů a silných emocí. Snímek zachycuje dvě herečky Charlotte Gainsbourg a Béatrice Dalle na pomyslném natáčení čarodějnického filmu, během něhož se v zákulisí rozehrávají komplexní vztahy jednotlivých profesí a samotná situace se stává formálně podmanivou esejí o kinematografii, lásce k filmu a hysterických záchvatech během natáčení.
Slepá
Režie: Eskil Vogt
Norsko, 2014, 96 min., DCP
Po náhlé ztrátě zraku se Ingrid stáhne do bezpečí svého domova. Chybějící vizuální smysl však probudí aktivitu jejím zbývajícím smyslům a Ingrid začíná objevovat nová zákoutí vlastní duše a představivosti. Její největší obavy, strach a potlačovaná fantazie brzy přebírají kontrolu. Kde je hranice mezi fantazií a realitou? Strhující režijní debut známého norského scenáristy Eskila Vogta získal cenu za nejlepší scénář na festivalu Sundance.
Na druhé straně
Režie: Fatih Akin
Německo/Turecko/Itálie, 2007, 122 min., Blu-ray
Nejat patří ke druhé generaci tureckých přistěhovalců do Německa a váží si svého postavení, dosaženého díky vzdělání. Neschvaluje poměr svého otce s prostitutkou Yeter. Názor změní, když se dozví, že otcova přítelkyně posílá do Turecka peníze, aby její dcera mohla studovat. Ženina smrt, zaviněná prchlivostí otce, postaví mezi něj a syna hráz. Muž je odsouzen a Nejat odjíždí do Istanbulu hledat dceru Yeter. Netuší, že Ayten jako politická aktivistka už dříve uprchla před tureckou policií do Německa, kde se spřátelila s německou studentkou Lotte. Když je Ayten zatčena německou policií, vyhoštěna do Turecka a tam uvězněna, Lotte se přes odpor své matky za ní vypraví. Zákonitým dílem náhody se Lotte setká s Nejatem, který v Istanbulu zůstal, a události, jež dívka rozpoutá svým odhodláním sejít se s uvězněnou přítelkyní, ovlivní jejich osudy. Jednoho dne se do Istanbulu vypraví i Lottina matka, aby tváří v tvář životu na druhé straně přehodnotila své postoje. Film získal Cenu za scénář na 60. ročníku festivalu v Cannes.
Chuť třešní
Režie: Abbas Kiarostami
Írán/Francie, 1997, 95 min., DCP
Abbas Kiarostami, významný íránský režisér, sleduje ve svém jednoduchém, avšak velmi ponurém filmu sebevražedného muže, který hledá někoho, kdo by druhý den ráno přišel k hrobu s jeho tělem a zasypal jej hlínou, což je nábožensky nepřijatelné. Prakticky celý děj se odehrává na prašné silnici kousek za městem a je podobenstvím smyslu života, etiky, morálky a zároveň kritickou reflexí současných válečných sporů. Film původně zakázaný íránskými úřady získal Zlatou palmu z IFF Cannes 1997.
Marek Rubec - Jarmil in India - vernisáž výstavy
Jarmil in India - výstava z nové knihy Marka Rubce
Příběh opičáka Jarmila o jeho putování magickým indickým subkontinentem. Základem knihy Jarmil in India jsou skutečné zážitky, která Marek zažil během baťůžkářského cestování s kamarádem na různých místech Indie v létě roku 2018. Kniha vznikala skoro dva roky a spousta míst, zobrazených v ní je skutečných. Ke každé kresbě se váže spousta fotografií a kreseb, které Marek transformoval do panoramatických ilustrací. Nová kamarádka Jarmila je opička hulman posvátný, na kterou Jarmil v Indii narazí.
Marek Rubec pochází z Litoměřic, kde stále žije a pracuje. Absolvoval obor výtvarná výchova a základy společenských věd na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové a animovanou tvorbu na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Vernisáž 17:30, Foyer kina Máj
Výstavu zahájí Michał Słomka z Nakladatelství Centrala, které vydalo Jarmil in India vydalo.
Marťanské lodě - slavnostní zahájení festivalu s hosty
Režie: Jan Foukal
ČR/Norsko, 2021, 77 min., DCP
Martin (Martin Kyšperský) a Eliška (Eliška Křenková), hlavní hrdinové filmu Marťanské lodě, se poprvé setkávají na narozeninové party ve vybydlených prostorách brněnského nádraží. Mladá psycholožka hudebníka pozve na přednášku, kterou pořádá. Na Martina zapůsobí. On kolem ní krouží, ona ho loví. Martin za ní odletí do Norska. Po návratů domů zjišťují, že bez sebe nemůžou být. Je to jak z hollywoodské romance, jen v kulisách Brna. Vyléčí vesmírná láska všechny bolesti?
Slavnostní zahájení 21. Filmového festivalu.
Za účasti režiséra filmu Jana Foukala. Distribuční předpremiéra.
FAMU uvádí FAMU
ČR, 2021, 90 min., MP4
21:15, Letní kino (Střelecký ostrov)
Pásmo současných filmů z FAMU nabízející průřez všemi žánry a moderovanou debatu s tvůrci. Můžete se těšit na filmy stylizované, dokumentární i experimentální – uvádí Alan Sýs a Lukáš Janičík – studenti FAMU a zároveň dramaturgové Filmového festivalu Litoměřice.
Rudé boty
Česko, 2021, 14 min.
Režie: Anna Podskalská
Za osobní účasti režisérky Anny Podskalské
Hororový příběh inspirovaný lidovou slovesností vypráví o veselé a spontánní Róze, která by si na vesnické veselce ráda skočila, jenže nikdo ji nechce vyzvat k tanci. Když se tak objeví tajemný cizinec a věnuje jí pár rudých střevíců, vrhá se s ním do divokého tance. Film z pražské FAMU upomíná na erbenovskou tradici.
Anna Podskalská se s tímto snímkem letos dostala na Festival de Cannes v soutěži Cinéfondation.
Příběh hrůzostrašné Eliz
Česko, 2021, 28 min
Režie: Adam Struhala, Eliška Kovaříková
Za osobní účasti režiséra Adama Struhaly
Tři kamarádi si ve školní jídelně vypráví historky o své spolužačce Eliz, která je středem jejich zájmu. Chlapci se se svou náklonností k ní vypořádávají po svém a vzájemně se přebíjejí, kdo z nich přijde s lepším a děsivějším příběhem. Ve všech vystupuje Eliz v roli hlavní, démonické hrdinky. Jeden vypráví strašidelný příběh, druhý sportovní a třetí přidává příběh romantický. Je ale všechno ve skutečnosti pravda, nebo jde jen o výplody jejich fantazie?
White Room
Česko, 2021, 6 min
Režie: Jakub Jirásek
Za osobní účasti režiséra Jakuba Jiráska
Mysleli jste si, že nemůžete přijít o své vzpomínky?“
White torture je typ psychického mučení zaměřený na totální izolaci a vjemovou deprivaci. Vězeň je zavřený v cele, ve které je všechno bílé: stěny, podlaha, strop, stejně jako oblečení a jídlo. Krátký film White Room je vizuální interpretací reálných výpovědí vězně, který tento typ mučení podstoupil.
Zrcadlo
Česko, 2019, 7 min
Režie: Juliana Moska
Za osobní účasti režisérky Juliany Moska
Zrcadlo jako vynález, svět i dušezpyt. Ptám se. Ptáme se, kdy se poznáme? Jednou z odpovědí může být méně rigorózní verze testu značka a zrcadlo.
Vstupné: 110 Kč / pro diváky s akreditací na 21. Filmový festival Litoměřice vstup volný